Cine spune rugăciunea neîncetată?

Oare vorbește inima, când se spune neîncetat rugăciunea? Se dedublează mintea omului (mintea cea obișnuită), sau o spune mintea‒nous, cea a inimii duhovnicești, a cugetului și a iubirii, despre care am mai pomenit?

Sunt întrebările inerente ale unui începător. Citim despre atâtea feluri de a deprinde rugăciunea, de a ajunge la a o auzi spunându-se singură. Parcă seamănă a personificare, dacă rugăciunea devine „cineva“ care vorbește.

Citim sau auzim că mintea omului coboară în inimă. S-ar putea spune și așa, neexplicând prea mult, ci crezând pur și simplu și practicând. Omul modern, și poate prea rațional, vrea explicații mai concrete, întrebându-se ce se întâmplă cu gândirea când mintea coboară în inimă? De fapt, nu este vorba despre coborârea minții, ci despre concentrarea aten­ției, care trebuie fixată pe zona inimii atunci când spunem rugăciunea, dar obișnuit i se spune coborârea minții în ini­mă.

Sau ne putem întreba, dacă nu cumva ni se dedublează min­tea ‒ una rămânând rațională și alta duhovnicească? Nu se dedublează, fiindcă, de fapt, chiar avem două minți. Despre acestea am scris câte ceva într-una din zilele precedente: despre mintea‒logiky și despre mintea‒nous. Folosirea minții‒nous la rugăciune nu este ceva ușor de deprins sau mai bine zis de dobândit.

Părintele nostru Duhovnic ne îndeamnă spre (parafrazez): „un control riguros al atenției, o ținere în frâu a minții, fără direcții și atenții amăgitoare și mincinoase, un fel de «dre­saj» al minții, o adevărată «subordonare militară». Nu mintea să ne poruncească nouă ce să facem, ci invers. Gân­dul nostru să fie Hristos, iar mintea, primind porunca, să se supună. Toate acestea înseamnă luptă cu sinele, înseamnă silință, cum Însuși Mântuitorul ne spune: «Împărăția Ce­rurilor se ia de cei ce se silesc». Cu timpul, Dumnezeu va extinde puterea rugătorului și chiar momentele foarte solici­tante intelectual vor fi pătrunse de această rugăciune. Vor fi două lucrări care merg în paralel, și merg minunat, iar rugă­ciunea lui Iisus susține cealaltă lucrare. Dar cu toate aces­tea, încă nu este vorba despre o rugăciune a inimii.“

Și atunci, rugăciunea inimii cine o spune? Oare îngerul păzitor, sau chiar Duhul Sfânt? Cred că lucrurile devin apo­fatice, încercăm să dăm explicații unei taine. Să mulțumim Domnului dacă vom ajunge vreodată s-o auzim spunându-se singură în inima noastră. Atunci nu vom mai avea nevoie de răspunsuri.

Cele mai vizitate postări

Cuvânt înainte și Prefață

Mintea în inimă (2)

Să trăim în inimă