Cine spune rugăciunea neîncetată?
Oare vorbește inima, când se spune neîncetat rugăciunea? Se dedublează mintea omului (mintea cea obișnuită), sau o spune mintea‒nous, cea a inimii duhovnicești, a cugetului și a iubirii, despre care am mai pomenit?
Sunt întrebările inerente ale unui începător. Citim despre atâtea feluri de a deprinde rugăciunea, de a ajunge la a o auzi spunându-se singură. Parcă seamănă a personificare, dacă rugăciunea devine „cineva“ care vorbește.
Citim sau auzim că mintea omului coboară în inimă. S-ar putea spune și așa, neexplicând prea mult, ci crezând pur și simplu și practicând. Omul modern, și poate prea rațional, vrea explicații mai concrete, întrebându-se ce se întâmplă cu gândirea când mintea coboară în inimă? De fapt, nu este vorba despre coborârea minții, ci despre concentrarea atenției, care trebuie fixată pe zona inimii atunci când spunem rugăciunea, dar obișnuit i se spune coborârea minții în inimă.
Sau ne putem întreba, dacă nu cumva ni se dedublează mintea ‒ una rămânând rațională și alta duhovnicească? Nu se dedublează, fiindcă, de fapt, chiar avem două minți. Despre acestea am scris câte ceva într-una din zilele precedente: despre mintea‒logiky și despre mintea‒nous. Folosirea minții‒nous la rugăciune nu este ceva ușor de deprins sau mai bine zis de dobândit.
Părintele nostru Duhovnic ne îndeamnă spre (parafrazez): „un control riguros al atenției, o ținere în frâu a minții, fără direcții și atenții amăgitoare și mincinoase, un fel de «dresaj» al minții, o adevărată «subordonare militară». Nu mintea să ne poruncească nouă ce să facem, ci invers. Gândul nostru să fie Hristos, iar mintea, primind porunca, să se supună. Toate acestea înseamnă luptă cu sinele, înseamnă silință, cum Însuși Mântuitorul ne spune: «Împărăția Cerurilor se ia de cei ce se silesc». Cu timpul, Dumnezeu va extinde puterea rugătorului și chiar momentele foarte solicitante intelectual vor fi pătrunse de această rugăciune. Vor fi două lucrări care merg în paralel, și merg minunat, iar rugăciunea lui Iisus susține cealaltă lucrare. Dar cu toate acestea, încă nu este vorba despre o rugăciune a inimii.“
Și atunci, rugăciunea inimii cine o spune? Oare îngerul păzitor, sau chiar Duhul Sfânt? Cred că lucrurile devin apofatice, încercăm să dăm explicații unei taine. Să mulțumim Domnului dacă vom ajunge vreodată s-o auzim spunându-se singură în inima noastră. Atunci nu vom mai avea nevoie de răspunsuri.